تمام داروهای ترک اعتیاد ماهواره ای اعتیادآورند

تبلیغات

اعتیاد

وبلاگ-کد لوگو و بنر

تمام داروهای ترک اعتیاد ماهواره ای اعتیادآورند

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا قدیرزاده روز دوشنبه در همایش ˈ پیامدهای سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان ها و پیشگیری از آنˈ، در تبریز اظهار کرد: این داروها که اغلب تحت عناوینی همچون 100 درصد گیاهی، مورد تایید AFD آمریکا، ترک تضمینی و کامل اعتیاد پس از یک دوره درمان تبلیغ می شوند دارای چندین ماده شیمیایی و مخدر هستند که هر یک به نوبه خود اعتیاد آور است.

وی با بیان اینکه معتادان به دلیل برخی عوامل اجتماعی دوست ندارند به مراکز درمان رسمی ترک اعتیاد مراجعه کنند، افزود: این موضوع از عوامل اصلی افزایش قابل توجه مصرف مواد ترک اعتیاد ماهواره ای در جامعه است که باید به سرعت با این موضوع مقابله کرد.

قدیرزاده با اشاره به اینکه به دلیل استفاده از برخی مواد گیاهی همچون پودر گشنیز و فلفل این داروها طعم، عطر و رنگ گیاهی دارند، گفت: آزمایش ها نشان می دهد که ماده اصلی این داروها را بیشتر ترامادول، سرترالین، دیازپام و چند داروی اعتیاد آور دیگر تشکیل می دهد که در عمل فرد را از ترک یک ماده مخدر به سمت اعتیاد به چند ماده مخدر سوق می دهد.

وی اضافه کرد: در آزمایشی که از 90 عطاری سطح شهر تهران صورت گرفت مشخص شد داروهای گیاهی ترک اعتیاد این مراکز نیز ترکیبات مشابه با داروهای ترک اعتیاد ماهواره ای داشته و مصرف آنها مشکلات و عوارض مشابهی دارد.

قدیرزاده اظهار کرد: در این زمینه می توان به داروهایی با نام ˈدراگونˈ، ˈدتای هندیˈ و ˈقرص فلفلˈ اشاره کرد که در تولید آنها مواد گیاهی اضافه می شود تا رنگ، عطر و طعم گیاهی داشته باشند.

وی اضافه کرد: در تحقیقات انجام شده مشخص شده است که تحصیلات بیش از 90 درصد عطاران تهران دیپلم و زیر دیپلم است در حالی که این افراد ادعای درمان تمام بیماری ها را دارند و موادی همچون ترامادول و انواع داروهای ترک اعتیاد به راحتی توسط آنها به فروش می رسد.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه بر اساس آمارها از 250 هزار زندانی کشور 60 درصد آنها با مواد مخدر مرتبط هستند، گفت: در این زمینه اگر جرایمی همچون دزدی و زورگیری حاصل از اعتیاد را نیز اضافه کنیم این آمار به 80 درصد افزایش می یابد.

قدیرزاده ماده روان گردان شیشه را خطر آتی جامعه جهانی و کشور عنوان و اضافه کرد: این ماده به دلیل عوارض اولیه ای همچون افزایش سطح هشیاری و عملکرد مغز، تغییرات شناختی و خلقی بیشتر مورد توجه جوانان قرار می گیرد و بیش از 70 درصد احتمال دارد مصرف کننده اولیه دوباره و چند باره از این ماده استفاده کند.

وی افزایش تولید آنزیم شادی آور در مغز به هنگام مصرف شیشه را از دیگر دلایل رغبت جوانان به مصرف این ماده دانست و گفت: بر اساس آزمایش های انجام شده این میزان 10 برابر بیشتر از زمان آمیزش جنسی است و به همین دلیل احتمال بروز رفتارهای خطر آفرین جنسی در هنگام مصرف شیشه به شدت افزایش می یابد.

قدیرزاده با بیان اینکه مصرف شیشه باعث افزایش فشار خون می شود، افزود: به همین دلیل مصرف این ماده در افرادی که مستعد به بیماری های قلبی و مغزی باشند می تواند منجر به سکته های قلبی، مغزی و حتی مرگ شود.

وی اظهار کرد: این ماده روان گردان در باشگاه ها و آرایشگاه های زنانه تحت عنوان قرص های لاغری و افزایش دهنده میل جنسی به زنان توصیه می شود که باید در این زمینه اطلاع رسانی کامل صورت گیرد.

قدیرزاده با بیان اینکه این ماده را گاهی قبل از تبدیل کردن به دانه های کریستال شکل، به صورت مایع در داخل شیشه های عطر و یا دبه های خیار شور صادراتی قرار می دهند، گفت: در برخی موارد مردم بدون اطلاع داشتن از محتویات این محموله ها اقدام به حمل آن برای دیگر مسافران می کنند که باید در این زمینه نیز به طول کامل اطلاع رسانی شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر پس از تریاک، شیشه بیشترین مصرف را در کشور دارد، افزود: سود بالا، ریسک کم، سرمایه تولید اندک آنهم در مکانی کوچک از عوامل اصلی تولید مواد روان گردان صنعتی و افزایش اعتیاد به این مواد در کشور است.

قدیر زاده با بیان اینکه ماده روان گردان شیشه بسیار خطرناک تر از دیگر مواد به شمار می رود و عوارض آن بنیان های خانواده و جامعه را تهدید می کند، تغییر رفتارها، پرتحرکی و انرژی زیاد، کم شدن خواب و اشتها را از مهمترین عوارض مصرف شیشه عنوان کرد که باید والدین به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی با اشاره به اینکه بر خلاف مواد مخدری همچون تریاک که زمان نعشگی کوتاه بوده و فرد در آن مدت رفتار عادی داشته و در حالت خماری خطرآفرین می شود، گفت: تاثیر مصرف مواد روان گردانی همچون شیشه 12 ساعت است و فرد در زمان نعشگی بسیار خطرآفرین می شود.

قدیرزاده افزود: رفتارهایی همچون پرخاشگری و عملکردهای تهاجمی در مصرف کنندگان شیشه بالاست و بیشتر این افراد چند سال پس از مصرف به دلیل مرگ سلول های مغزی و اختلالات ذهنی در بیمارستان های روانی بستری می شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه بیشترین قشر مصرف کننده این ماده را جوانان بین 18 تا 35 سال تشکیل می دهند و در اغلب موارد خانواده ها پس از گذشت چهار تا پنج سال پی به اعتیاد فرزند خود می برند.

قدیرزاده تاکید کرد: در صورتی که والدین متوجه اعتیاد فرزندان خود شوند بهتر است به جای رفتارهای تقابلی، پرخاشگری، تحقیر، توهین و سرزنش تلاش کنند هرچه سریعتر جوان خود را به یک مشاور در حوزه درمان اعتیاد، روانپزشک یا کلینیک های درمان اعتیاد که زیر نظر سازمان بهزیستی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کنند، معرفی کنند.

وی با بیان اینکه در بحث درمان باید هرچه سریعتر اقدام شود، افزود: اعتیاد همچون ویروسی می تواند دیگر اعضای خانواده را نیز درگیر این معضل کند و به همین منظور باید به مقوله درمان به عنوان راهکاری برای پیشگیری توجه کرد.

قدیرزاده اظهار کرد: در درمان اعتیاد به هیچ عنوان ˈخود درمانیˈ توصیه نمی شود چراکه علاوه بر بحث دارویی، باید مشاوه روانشناسی و مددکاری نیز ارایه شود تا در طولانی مدت ذهنیت و تفکر فرد معتاد تغییر کرده و به اعتیاد بازنگردد.

وی با تفکیک درمان های اعتیاد به دو روش دارویی و غیردارویی گفت: درمان 12 مرحله ای (NA) و اجتماع مدار (TC) بهترین روش ها برای این منظور به شمار می روند به گونه ای که در درمان اجتماع مدار پس از گذشت شش سال بیش از 90 درصد ترک کنندگان هنوز پاک هستند.

قدیرزاده با اشاره به برخی مشکلات پیش آمده در کمپ های ترک اعتیاد افزود: این کمپ ها فقط در صورتی که دارای مجوزها و استانداردهای لازم باشند برای افراد جوانی که برای نخستین بار مواد مصرف کرده، دوز مصرفی آنها پایین بوده، بیماری مزمن نداشته و خود تصمیم به ترک اعتیار کرده اند توصیه می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارها نزدیک به 10 میلیون نفر از جمعیت کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم با مواد مخدر درگیر هستند، بر همکاری و جدیت بیش از پیش مسوولان برای ارایه راهکارهای عملی جهت مبارزه و پیشگیری از این معضل تاکید کرد.

* سالانه حدود 100 نفر از مردم آذربایجان شرقی بر اثر مصرف مواد مخدر می میرند *

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: سالانه نزدیک به یکصد نفر از مردم استان بر اثر مصرف بالای مواد مخدر و روان گردان ها جان خود را از دست می دهند.

بهرام صمدی راد ادامه داد: سال گذشته در این زمینه 64 نفر در تبریز، 14 نفر در مراغه و 10 نفر در میانه فوت شده اند که آمار بالایی است.

وی گفت: با توجه به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر و روان گردان از سنتی به سمت صنعتی باید راهکارهای مناسبی برای مقابله با این پدیده شوم ارایه و عملیاتی شود.

صمدی راد اظهار کرد: در این خصوص آشنایی و آگاه سازی خانواده ها با خطرات پیش روی جوانانشان ضروری است چرا که نگاه صرف به نیروی انسانی و نهادهای مرتبط با این حوزه نمی تواند به تنهایی پاسخگوی مشکلات جامعه باشد.

وی همسو شدن سیاست های پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر، تقسیم کار در این عرصه و اطلاع رسانی را سه رکن اصلی این حوزه دانست و افزود: مسوولان در زمان حاضر از مرحله ترس از مخدرهای سنتی عبور کرده و تهدید اصلی کشور را تولید و توزیع گسترده مخدرها و روان گردان های صنعتی ارزیابی می کنیم.

* آذربایجان شرقی بیش از دیگر استان های همجوار مورد آماج قاچاقچیان مواد مخدر قرار می گیرد *

دادستان عمومی و انقلاب تبریز نیز در این همایش گفت: آذربایجان شرقی و تبریز به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدری که از مرزهای شرقی و جنوب شرقی کشور وارد و با هدف توزیع در کشورهای اروپایی ترانزیت می شوند بیش از دیگر استان های همجوار مورد آماج قاچاقچیان مواد مخدر و روان گردان قرار می گیرد.

موسی خلیل اللهی یکی از اهداف توزیع مواد مخدر در کشور را تضعیف جوانان عنوان و اضافه کرد: به دلیل نبودن اثراتی همچون بوی نامناسب و سهولت استفاده، شیشه بیش از دیگر مواد مخدر و روان گردان در بین جوانان ترویج می شود.

وی یکی از اهداف اصلی برگزاری این همایش را آشنا کردن مردم با مواد مخدر و روان گردان و اثرات ناشی از مصرف آنها اعلام کرد و افزود: نظارت بر رفتارهای فرزندان و رفت و آمدهای آنها با دوستان می تواند یکی از عوامل اصلی جلوگیری از آلوده شدن جوانان به مواد مخدر و روان گردان باشد.

خلیل اللهی مصرف مواد مخدر را زمینه ساز بسیاری از جرایم دانست و یادآوری کرد: در بسیاری از قتل ها، تجاوزهای به عنف و اوباش گری و زورگیری عواملی همچون مصرف شیشه دخیل است.




مطالب مرتبط
.